Langsing apabila metabolik lancar

Saya bertemu Nina tiga bulan lalu. Pada masa itu berat badan beliau adalah 82 kilogram. Sebagaimana orang orang gemuk yang lain, Nina berwajah sembap dan berpipi montok. Bila tersenyum matanya seolah-olah tertutup oleh pipi yang terlalu montok itu. Nina juga mempunyai garis hitam di bawah mata. Kulit Nina juga meskipun tiada jerawat dipenuhi pigmentasi yang tebal di sana sini. Ketiaknya kehitaman. Kulit di lipatan siku dan paha juga kehitaman. Nina mengadu lehernya turut menjadi hitam. Kulit pada perut dan badan juga menjadi semakin gelap. Bentuk tubuh Nina besar dari atas ke bawah. Lengannya melendut dan berlemak.

 

Nina sentiasa memakai jubah yang besar. Dia juga terpaksa berhati-hati memilih tudung demi menutup bentuk wajahnya yang terlalu bulat itu.

Menurut Nina masalah berat badan yang dihadapi bermula selepas habis sekolah rendah. Semasa di universiti berat meningkat dengan banyak sekali. Meskipun Nina tidak makan banyak namun berat badannya tidak pernah menurun. Bila berdiet berat badan menurun sedikit namun kemudiannya naik dengan banyak sekali. Hal itu membuatkan Nina serik dan putus asa untuk mengamalkan sebarang diet. Nina sering berasa lemah dan kerap demam. Oleh itu dia jarang mahu keluar ke mana-mana. Sekiranya dia membuat aktiviti yang berlebihan dia akan menjadi lemah seakan-akan demam. Nina juga takut mahu tidur lewat kerana dia akan demam keesokan harinya. Apabila demam dia tidak mampu pergi kerja. Justeru Nina dianggap sebagai seorang yang lemah, tidak aktif dan pemalas oleh kawan-kawannya.

Rokiah pula seorang suri rumah. Selepas kelahiran cahaya mata pertama beratnya naik mendadak dan tidak mampu turun lagi. Wajahnya bulat dan lemak menggeleber di bawah dagu. Bahagian belakang tubuhnya juga berlemak dan lengannya menjadi terlalu besar. Coli menjadi ketat dan tubuh mula melebar. Kesemua baju baju lama tidak dapat dipakai lagi. Yang merisaukan Rokiah tubuhnya semakin membesar tahun demi tahun. Saiz bajunya terpaksa diubah saban tahun. Sejak akhir-akhir ini beliau merasa terlalu letih. Jirannya Siti mengajak Rokiah berjoging bagi menguruskan badan namun Rokiah merasa terlalu letih untuk mengikutinya. Setiap langkah terasa berat dan sukar sehingga akhirnya Rokiah membuat keputusan untuk berhenti bersenam. Anehnya apabila berehat dia tidak berasa hilang keletihan itu. Akibat nya Rokiah gemar berbaring selepas membuat kerja-kerja rumah. Segala kerja yang memerlukan tenaga sukar dilakukan oleh Rokiah. Beliau terasa mudah bosan dan tertekan. Suaminya berasa hairan melihat isteri yang sering ceria menjadi murung. Dia cuba membawa Rokiah berjalan-jalan namun isterinya masih lagi tidak berubah. Apabila bertemu saya Rokiah memberitahu dia berasa sukar mengendalikan suasana di sekelilingnya. Satu perkara yang diminatinya hanyalah mengadap facebook dan mendengar radio. Dia bencikan suasanan yang menyebabkan dia perlu berinteraksi dengan orang lain. Dia lebih senang berdiam diri dan menjadi pemerhati sahaja.

 

Dalam rawatan obesiti, simptom-simptom sebegini adalah fenomena yang melanda golongan yang mempunyai kadar metabolik rendah.

Mereka yang bermetabolik rendah bukan sahaja gemuk malah berubah wajah menjadi tidak cantik disebabkan oleh kehadiran air yang banyak di bawah kulit. Air merupakan sejenis bahan berlendir dan berlemak juga. Ia hadir di bawah kulit membuatkan kulit tampak sembap dan tidak bercahaya. Wajah tampak kasar dan lebar membuatkan mereka hilang kecantikan yang dimiliki. Oleh kerana simpanan air yang banyak mereka kurang minum air. Mereka juga tidak selesa dalam cuaca panas dan tidak tahan cuaca terlalu sejuk. Tubuh mereka sukar mengadaptasi perubahan cuaca. Cuaca sejuk atau panas membuat hati berasa gelisah dan tertekan.

Wajah seseorang yang obes hampir sama bentuknya. Ini disebabkan faktor hormon yang mengumpulkan lelemak pada pipi dan leher. Hal ini membuatkan mereka kehilangan bentuk wajah asal dan kelihatan hampir serupa kesemuanya. Apabila kurus semula barulah mereka mendapat kembali kecantikan wajah yang hilang akibat lemak itu.

Rawatan meningkatkan metabolisme memerlukan komitmen yang tinggi. Di Marisaa Estetik kunci utama kejayaan dalam menurunkan berat badan pelanggan adalah kefahaman yang jelas mengenai proses metabolik. Apabila pelanggan mendapat kefahaman yang jelas dia akan berusaha mengubah corak kehidupan sebagaimana yang disarankan oleh kami. Langkah pertama adalah mengubah persepsi dan kefahaman terhadap pemakanan. Apabila pelanggan faham maka mereka tidak membenci makanan sebaliknya hati mereka menjadi tenang kerana masalah sebenar bukanlah disebabkan pemakanan. Masalah sebenar adalah mereka tidak mempunyai hormon dan enzim yang mencukupi bagi menukarkan makanan kepada tenaga. Kerana itulah mereka merasa keletihan dan tubuh menjadi lemah. Apabila seseorang makan, makanan itu akan ditukarkan kepada tenaga pada empat bahagian tubuh kita iaitu otot, otak, hati dan sel lemak. Apabila makanan tiba pada sel otot ia bertukar kepada tenaga yang membolehkan pergerakan dan aktiviti fizikal tubuh kita. Apabila tiba ke otak pula ia bertukar kepada tenaga menghasilkan neurotransmitter bagi otak kita. Begitu juga apabila ia tiba pada hati. Pelbagai proses penghasilan protein berlaku pada hati. Hati dianggap sebagai kilang menghasilkan protein yang diperlukan oleh tubuh kita. Makanan juga akan tiba ke lemak tubuh dan bergabung membentuk simpanan lemak yang digunakan kembali semasa tubuh kita memerlukannya. Masalah obesiti terjadi kerana proses penggunaan tenaga terganggu. Sebaliknya semua makanan yang dimakan hanya menjadi lemak dalam tubuh sahaja.

Dengan terapi enzim dan hormon proses metabolik akan berjalan lancar semula. Dengan itu golongan yang bermasalah akan dapat menurunkan berat badan dengan mudah.

 

Untuk penerangan dengan lebih lanjut sila hubungi kami!!

SMS MARISSA (space) INFO ke 32828

Semenyih (HQ) : 03-8723 4808 / 013-244 8484

Shah Alam : 019-396 3678 / 03-5524 5697

Bangi : 03-8928 9334/ 014-643 7996

Nilai : 012-358 5949

Melaka : 06-317 0412 / 013-338 6698

Kuantan : 017-358 1619 / 09-517 3561

WHATSAPP : 012-608 0159

WEBSITE : marissa-esthetic.com

FACEBOOK : Marissa Aesthetic

PM kami terus untuk maklumat lanjut >>

www.facebook.com/messages/MarissaAestheticHQ

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>