Marissa Slimming Exercise

Marissa Slimming Exercise ialah satu kaedah senaman yang mudah yang boleh di lakukan di mana sahaja.

senaman 1

TEKNIK KEMPISKAN PERUT

Memiliki perut yang buncit atau boroi bukanlah sesuatu yang di ingini oleh semua orang, terutama sekali wanita. Pelbagai cara mereka lakukan untuk mendapatkan perut yang kempis dan cantik. Mengukur ukur lilit perut adalah salah satu cara untuk mengetahui jaringan lemak di perut, sama ada seseorang itu berisiko mengalami kegemukan atau obesity dan mengalami komplikasi metabolik. Perut yang buncit meningkatkan potensi berlakunya sindrom metabolic seperti hipertensi,  diabetis, disipidemia (gangguan lemak/kolesterol) serta meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dan pembuluh darah yang tersumbat. Kebanyakan orang juga mengalami nperut semakin besasr dan buncit apabila usia semakin meningkat. Sebab utama adalah kerana terlalu banyak makan. Mengalami perut yang buncit dan besar menjejaskan penampilan seseorang, selain itu ia menimbulkan rasa yang tidak selesa. Ini kerana, mereka mengalami kesukaran untuk bergerak dan juga cepat berasa letih.

FAKTOR PERUT BUNCIT

  • Faktor utama adalah cara pemakanan dan minuman yang salah dan tidak seimbang. Individu yang mengalami perut buncit mengambil gula dan makanan yang karbohidrat dengan indeks glisemik yang tinggi secara berlebihan seperti roti putih, biskut, mee, makanan segera, nasi dan lain-lain lagi. Begitu juga dengan pengambilan minuman manis dan bergula tinggi. Makanan ini akan meningkatkan paras insulin dalam darah yang akan menyebabkan pengumpulan lemak dalam abdomen yang banyak. Insulin adalah hormon yang meransang pengumpulan lemak berlebihan dan menyebabkan perut buncit. Selalunya perut buncit juga berkait dengan masalah kolesterol yang berlebihan.
  • Selain itu perut buncit juga berpunca dari sikap individu yang suka tidur selepas makan. Ini kerana makanan yang dimakan ditukar menjadi glukosa tetapi proses penghadaman tidak terjadi dengan baik, yang menyebabkan ianya tersimpan sebagai lemak.
  • Faktor lain adalah pengambilan alcohol secara berlebihan. Alcohol mengganggu enzim serta fungfsi metabolism dalam hati dan juga menyebabkan pengumpulan lemak secara berlebihan didalam abdomen. Ia juga akan menyebabkan hati manusia bekerja lebih keras untuk menyingkirkan molekul akohol dan pada masa yang sama menangguhkan proses penyaringan gula.
  • Stress yang tidak terkawal juga merupakan salah satu faktor. Ini kerana keadaan psikologi sesorang mampu mengganggu aktiviti semula jadi tubuh manusia termasuklah hormone dan juga sistem penghadamannya. Apabila sesorang mengalami stress, maka paras hormone kortisol dalam badan juga akan meningkat, dan ini akan memberikan kesan kepada hormon testosterone, thyroid dan juga hormon tumbesaran.
  • Gaya hidup yang tidak aktif juga menjadi punca masalah perut buncit. Ini kerana, otot terlalu banyak berehat, dan kehilangan tonanya. Otot yang lemah tidak akan membakar kalori dengan baik dan menyebabkan pengumpulan lemak berlebihan terutama dalam abdomen.
  • Selain itu, keadaan perut buncit terjadi pada wanita kerana berlakunya perubahan hormon akibat penuaan. Ia selalu terjadi apabila mereka mencecah menopaus. Keadaan ini menyebabkan pengeluaran hormon seks estrogen berkurangan sekali gus membawa kepada pengumpulan lemak pada perut. Manakala, lelaki pula mengalami masalah ‘andropaus’ akibat penurunan hormon testosteron, dan diantara tanda-tandanya adalah perut buncit. Apabila usia meningkat, penghasilan hormon dehidroepiandrosteron (DHEA) akan mulai berkurangan. Beberapa kajian dari Harvard Women’s Health Watch mendapati wujudnya kaitan antara penurunan hormon ini dengan peningkatan pengumpulan lemak di perut.

AKTIVITI UNTUK MENDAPATKAN PERUT YANG KEMPIS

  1. Crunches / Sit up

Senaman ini sangat bermanfaat untuk bahagian atas abdomen. Caranya dengan berbaring di atas lantai manakala tangan anda dibelakang kepala untuk mengelakkan ketegangan leher. Bengkokkan lutut anda dengan kaki di atas lantai. Kemudian angkat bahu dan bahagian atas belakang dan jauh dari lantai dengan muka yang menghala ke arah siling. Hembuskan nafas anda sejauh yang boleh dan sedut nafas apabila anda kembali ke kedudukan permulaan. Ulang 15-25 kali.

  1. Crunch dan twist

Senaman ini adalah khusus untuk bahagian abdomen, kiri dan kanan atau obliques. Mula dengan kedudukan yang sama seperti senaman di atas (crunches), tetapi kali ini anda perlu mengangkat diri perlahan-lahan kemudian menyilangkan badan anda dari pinggang, cuba menyentuh lutut kiri anda dengan siku kanan, kemudian kembali semula ke kedudukan mula. Langkah yang sama di ulang pada bahagian kiri anda. Ulangi pada setiap sisi 10-15 kali.

  1. Plank

Baring di atas dalam posisi meniarap, kemudian luruskan tangan anda dengan menekan lantai dan angkat badan anda menggunakan kekuatan tangan. Luruskan kaki anda. Badan perlu menjadi panjang dan lurus, jangan biarkan pinggul mengendur atau mengangkat punggung anda terlalu tinggi. Tekan tangan anda dengan rapi ke dalam tikar, dan tekan kuat kembali melalui tumit anda. Tahan selama 1-2 minit (atau selagi anda boleh) dan ulangkan langkah tersebut 3 kali.

  1. Side plank

Dalam kedudukan plank tadi, angkat sebelah tangan anda keatas. Pastikan tangan anda sebelah menekan lantai, manakal sebelah lagi lurus ke atas dengan jari menunjuk ke arah langit. Tahan selama 60 saat, kemudian kembali semula kearah asal, dan tukar tangan. Ulang perbuatan sama selama 3 kali.

  1. Boat Pose

Untuk “boat pose”, anda perlu berada dalam kedudukan dengan lutut dan kaki rata diatas tikar dan tangan diatas tanah. Kemudian angkat bahagian atas badan anda dan angkat kaki anda supaya badan membentuk V. Luruskan tangan anda ke hadapan, dengan tapak tangan menghadap ke dalam. Tahan selama 5 minit, kemudian menurunkan kaki anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>